کانکس

کانکس

گروه صنعتی پارسه سازه تولید کننده : کانکس ، کانتینر ، کانتین
کانکس

کانکس

گروه صنعتی پارسه سازه تولید کننده : کانکس ، کانتینر ، کانتین

کمپ مسقف کانکسی ، کانکس با محوطه مسقف

    

 

گروه صنعتی پارسه سازه با 20 سال تجربه در ساخت انواع کانکس ، کانتینر ، سوله ، سازه فلزی و ساخته های پیش ساخته با اتکا به تجربه و تخصص پرسنل خود همچنان آماده ارائه بهترین ها در این صنعت می باشد. 

یکی از محصولات جالب توجه گروه صنعتی پارسه سازه سوله کانکسی در ابعاد مختلف است که کاربردهای مختلفی دارد از جمله : 

کلاس های درس موقت

 بهداری و درمانگاه

تجهیز کارگاه های پیمانکاری

ستادهای موقت

پاسگاه و پایگاه نهادها و ارگان ها

 اردو گاه های زلزله و بحران

 توالت و حمام 

فروشگاه یا نمایشگاه های موقت و دائمی    

 

  محصولی بی نظیر که در تمام شرایط آب و هوایی آزمون خود را پس داده و رضایت بهره برداران را فراهم نموده است. سوله های کانکسی در زمان زلزله بم و سایر حوادث و بحران ها نقش موثری در خدمات رسانی ایفا کرده است.  

   

  

مزایا :

سرعت اجرای بالا

گردش هوای مناسب در محوطه بین کانکس ها

جلوگیری از ریزش باران و برف یا تابش مستقیم نور آفتاب

عدم نیاز به فنداسیون

امکان استفاده بهینه از فضای بین کانکس ها

امکان دپوی کالا در فضای مسقف

 

برای توضیحات بیشتر با شماره تلفن زیر تماس بگیرید:

09126604171

09380213985

Alireza.shahbazkia@gmail.com


 

برای بازدید از مجموعه گالری های کامل انواع کانکس و محصولات پیش ساخته ما اینجا کلیک کنید

.

برای بازدید از گالری تصاویر انواع کانکس اینجا کلیک کنید

.

برای بازدید از گالری تصاویر انواع برجک نگهبانی اینجا کلیک کنید

.

برای تجهیز پروژه و کارگاه پیمانکاری اینجا کلیک کنید

.

برای بازدید از لیست کامل انواع کانکس و محصولات پیش ساخته ما اینجا کلیک کنید

.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از محصولات ما بر روی آن کلیک کنید

کانکس اداری انواع کانکس های اداری در ابعاد مختلف

کانکس دو طبقه ، کانکس سه طبقه کانکس های دو طبقه و سه طبقه با طراحی انحصاری

تجهیز کارگاه ، تجهیز کمپ تجهیز کارگاه های پیمانکاری

انواع کانکس نگهبانی ، حراست و ...

انواع کانکس سرویس بهداشتی انواع کانکس های سرویس بهداشتی

کانکس با بدنه ساندویچ پانل

خانه پیش ساخته با ساندویچ پانل خانه و دفتر کار پیش ساخته ساندویچ پانلی ، تجهیز کارگاه ساندویچ پانلی

کانکس چرخدار ، کاروان انواع کانکس چرخدار کششی و کاروان

کانکس کارگاهی انواع کارنکس با کاربری مختلف

کانکس های مخصوص کمپ با محوطه مسقف

کانکس با طول شش متر آماده تحویل

کانکس با نمای کامپوزیت ، کانکس با نمای آلومین کانکس با نمای کامپوزیت

سرویس بهداشتی ۶ چشمه انواع توالت و حمام صحرایی

سرویس بهداشتی دومنظوره کانکس سرویس بهداشتی دو منظوره ویژه مناطق زلزله زده

سرویس بهداشتی ۶ چشمه مردانه زنانه انواع سرویس بهداشتی عمومی و کارگاهی

کانکس مخابراتی

طراحی و ساخت انواع برجک نگهبانی طراحی و ساخت انواع برجک نگهبانی

طراحی و ساخت پله فلزی ، پله فرار ، پله اضطراری طراحی و ساخت انواع پله فلزی ، پله فرار ، پله اضطراری

طراحی ، ساخت و نصب طبقات کارگاهی ( پلت فرم ) طراحی و ساخت انواع پلت فرم و طبقات کارگاهی

طراحی ، ساخت و نصب پارکینگ و سایبان طراحی و ساخت انواع پارکینگ ، ایستگاه ، سقف سبک

ستون ، بیلبورد ، دکل ، پایه آنتن طراحی و ساخت انواع ستون ، پایه آنتن ، دکل ، سکو ، بیلبورد

طراحی و ساخت انواع شیلتر و شاسی های نظامی طراحی و ساخت انواع شیلتر و شاسی نظامی

طراحی و ساختانواع رمپ پرتابل پیش ساخته طراحی و ساخت انواع رمپ پیش ساخته

طراحی و ساخت پل پرتابل پیش ساخته طراحی و ساخت انواع پل پیش ساخته

اجرای پوشش سقف انواع سوله و سازه اجرای پوشش سقف انواع سوله و سازه

طراحی ، ساخت و نصب اسکلت ساختمان ، اسکلت فلزی پیچ و مهره ای و اسکلت جوشی طراحی ، ساخت و نصب اسکلت ساختمان ، اسکلت فلزی پیچ و مهره ای و اسکلت جوشی

طراحی و ساخت و نصب سوله سبک بدون نیاز به فنداسیون طراحی و ساخت و نصب سوله سبک بدون نیاز به فنداسیون

طراحی و ساخت و نصب انواع سوله طراحی و ساخت و نصب انواع سوله 

خانه پیش ساخته LSF خانه پیش ساخته LSF

خانه پیش ساخته ICF خانه پیش ساخته ICF

خانه پیش ساخته SH خانه پیش ساخته SH


اجرای پوشش سقفهای قوسی وشیبدار ، سوله وسازه های فضایی

اجرای پوشش سقف سوله و ساختمان

.

برای بازدید از گالری انواع شیلتر و شاسی نظامی ، بیمارستانی ، امدادی و مخابراتی اینجا کلیک کنید

.

برای بازدید از گالری انواع رمپ پرتابل پیش ساخته اینجا کلیک کنید

.

برای بازدید از گالری انواع پل پرتابل پیش ساخته اینجا کلیک کنید

.

برای توضیحات بیشتر با شماره تلفن زیر تماس بگیرید:

09126604171

09380213985

Alireza.shahbazkia@gmail.com



برای تماس با ما اینجا کلیک کنید


بازگشت به صفحه اصلی سایت



تعریف کلی واژه ها و عناوین(پیمان وقرارداد)درس تجهیز و راه اندازی کارگاه


تعریف کلی واژه ها و عناوین

1-    1- پیمان :

مجموعه اسناد و مدارکی که در مراحل مختلف اجرای کار مورد استفاده قرار می گیرد را گوییم . این اسناد شامل برنامه ی زمانی کلی ، اصل قرار دادها ، نقشه ها ، مشخصات فنی و .... می باشد .

2-1-      موافقتنامه :

سندی است که مشخصات اصلی پیمان از جمله موضوع بمبلغ و مدت پیمان و مشخصات طرفین در آن بیان شده است .

3-1- شرایط عمومی پیمان :

     مجموعه شرایط و قوانینی است که شرایط حاکم بر پیمان را تعیین می کند و کلیه موارد ذیل بر اساس آن مشخص می گردد:

الف – نحوه اخذ تضمین ها از پیمانکار و پرداخت ها

ب- تحویل کار و فسخ پیمان و تسویه حساب با پیمانکار

ج- وظایف کارفرما و پیمانکار

د- چگونگی تنظیم صورت وضعیت های پیمانکار

و- حوداث قهری مانند سیل و زلزله

نکته 1) تنظیم شرایطی عمومی پیمان بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بوده و بیش تر در پروژه های عمومی که روایت کارفرما است به کار می رود .

4-1- شرایط خصوصی پیمان :

مجموعه ضوابط و مشخصات فنی و مالی است که نه تنها ناقض شرایط عمومی پیمان نمی باشد . بلکه مکمل آن نیز خواهد بود .

5-1- کارفرما :

شخصیتی حقیقی یا حقوقی است که امضاء کننده یک طرف پیمان بوده و اجرای عملیات موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک پیمان به پیمانکار واگذار می کند .

6-1- پیمانکار :

شخصیت حقیقی یا حقوقی است که طرف دیگر امضاء کننده پیمان بوده و اجرای عملیات موضع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک پیمان بر عهده می گیرد .

نکته 2) نمایندگان قانونی کارفرما در حکم کارفرما و نمایندگان قانونی پیمانکار در حکم پیمانکار محسوب می شوند .

7-1- مدیر طرح :

شخص حقوقی است که بر اساس اختیارات محدود به اسناد و مدارک پیمان به منظور مدیریت اجرای کار از سوی کارفرما به پیمانکار معرفی می شود.

8-1- مشاور :

سخصیت حقیقی و حقوقی است که به منظور اهداف زیر در چارچوب اختیارات تعیین شده در اسناد و مدارک پیمان از سوی کارفما به پیمانکار معرفی می شود .

الف – انجام مطالعات اولیه

ب- تهیه نقشه های اجرایی

ج- نظارت بر حسن اجرای کار

9-1- نظار مقیم :

شخصی است که از طرف کارفرما به عنوان  نماینده مقیم مهندس مشاور جهت نظارت مستقیم بر اجرای علملیت کارگاه تعیین و کتباً به پیمانکار معرفی می شود .

10-1- دستگاه نظارت :

شخص حقیقی و حقوقی است که از طرف کارفرما جهت اعمال کنترل و نظارت بر حسن اجرای کار و تعهدات پیمانکار انتخاب می گردد

11-1- رئیس کارگاه ( سرپرست کارگاه ):

شخص حقیقی است که جهت اجرای عملیات موضوع پیمان در کارگاه از طرف پیمانکار به کارفرما و یا مهندس مشاور معرفی می گردد.

نکته 3) کارفرما و یا مهندس مشاور ، می تواند صلاحیت رئیس کارگاه را رد یا تائید نماید.

12- 1- پیمانکار جزء:

شخص حقیقی و یا حقوقی است که دارای تخصص در انجام کار اجرایی بوده و پیمانکار برای اجرای بخشی از عملیات موضوع پیمان ، با او قرارداد می بندد.ژ

13-1-        دفترچه فهرست بها :

نشریه ای است که در ابتدای هر سال توسط سازمان مدیرت و برنامه ریزی کشور در رسته های مختلف مانند ساختمان ، راه و باند و فرودگاه ، تاسیسات و ....... تهیه می گردد.

در فصول مختلف هر رشته مواردی مانند اجرای کار ، واحد اندازه گیری و بهای واحد به ریال درج شده است .

نکته 4) در پروژه عمومی دولتی استفاده از دفترچه فهرست بها الزامی بوده و در کارهای خصوی اختیاری است .

14-1- مشخصات فنی :

در دو بخش عمومی و خصوصی تهیه شده و شامل شرایط زیر است :

الف – مشخصات فنی عمومی از سوی دستگاه های دولتی قانون گذاری فنی تهیه شده و جزء اسناد پیمان است .

ب- مشخصات فنی خصوصی توسط مهندس مشاور در اجرای پروژه های خاص که مشخصات فنی عمومی جوابگو نیم باشد تهیه شده و ضمیمه اسناد پیمان می گردد.

نکته 5) چنانچه بین مشخصات فنی عمومی و خصوصی مغایرتی وجود داشته باشد اولویت اول با مشخصات خصوصی و سپس با نقشه های اجرایی و انگاه با مشخصات فنی عمومی است .

فصل 2

آشنایی با روند اجرای پروژه های ساختمانی

 1-2- مطالعات پروژه :

اولین گامی که در اجرای هر پروژه عمرانی باید برداشته شود ، انجام مطالعات فنی و اقتصادی پروژه است .

*   خدمات مشاوره در کارهای ساختمانی به سه مرحله تقسیم می شود :

1-1-2 – شرح خدمات مرحله اول از خدمات مشاوره خدمات مرحله اول خود به دو دسته قسمت اول و قصسمت دوم تقسیم می شوند :

    *  شرح خدمات قسمت اول : شامل 6 مرحله زیر است :

الف- گرد آوری اطلاعات و انجام مطالعات پایه : این بخش شامل :

1-    مذاکره با کار فرما و کسب اطلاع از نیازمدی های فعلی و آینده پروژه

2-    بازدید از محل و کسب اطلاعات از عوارض طبیعی زمین ، همسایگی ، دفع آبهای سطحی ، تاسیسات زیر بنایی و.......

3-    جمع آوری اطلاعات مربوط به ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی مانند تغییرات دما و جهت قبله

ب- بررسی و شناسایی های کلی کالبدی و ضوابط و مقررات ، این بخش شامل :

1- جمع آوری اطلاعات در باره معماری سنتی و جدید رایج در محل اجرای پروژه

2- وضعیت ساختمانها و کاربری آینده زمین های مجاورپروژه

3- بررسی مقررات شهرسازی

ج- بررسی و مطالعه در مورد مصالح ساختمانی و روش های ساخت ، این بخش شامل :

1- تعیین انواع مصالح ساختمانی و تاسیساتی که در محل اجرای پروژه وجود دارند و وجود ندارند و بررسی روش تهیه آن ها .

2- بررسی سیستم اسکلت مناسب

د- بررسی سیستم تاسیساتی و  تجهیزات مورد نیاز ، این بخش شامل :

1- تعیین فهرست تجهیزات لازم برای پروژه بر اساس شرایط اقلیمی

ه- برنامه ریزی کالبدی ، این بخش شامل :

     1- بررسی و تعیین نیازهای فعلی و آینده پروژه اراائه برنامه تفضیلی فیزیکی پروژه

    2- مشخص نمودن ارتباط افقی و عمودی هر یک از قسمتها در هر ساختمان و انتخاب گزینه ها بهتر

و- تهیه طرح شماتیک و ارائه گزارش ، این بخش شامل :

    1- طراحی سیمای کلی ساختمانهای پروژه و مشخص نمودن تعداد طبقات

    2- تهیه پلان جا نمایی و نقشه های معماری به صورت شماتیک

    3- پیش بینی مدت اجرای پروژه و برآورد تقربیی هزینه انجام کار

* شرح خدمات قسمت دوم محله اول ، شامل پنج مرحله زیر است :

الف – مطالعات تکمیلی این بخش شامل :

1-    بازدید مجدد از محل مطالعات کامل تر از وضعیت زمین و عوامل موثر درمعماری ، سازه و تاسیسات

2- بررسی تکمیلی در مورد نوع مصالح مصرفی و انتخاب گزینه درست

ب- مطالعات و طراحی معماری ، این بخش شامل :

  1- مطالعه کامل ارتباط ما بین ساختمانها ، خیابان بندی و طرح مقدماتی 

      استقرار ساختمانها

    2- بررسی نهایی ارتباط عمودی وو افقی داخل ساختمان ها با توجه به کاربری  هر یک از فضا

    3- تهیه نقشه های معماری محوطه

ج- مطالعات و طراحی سازه ، این بخش شامل

    1- محاسبه سازه و تجزیه و تحلیل آزمایشات خاک شناسی و مقاومت 

      و مصالح و طراحی مقدماتی سازه

   2- تعیین نوع و حدود ابعاد پی ها ، دیوارها ، تیرها ، ستون ها و درزهای 

     انبساط

د- مطالعات و طراحی تاسیسات و تهیه مشخصات تجهیزات ،این بخش شامل:

1-    سیستم های تاسیساتی ، جمع آوری و دفع فاضلاب ،     تاسیسات،گزمایشی

2-    طراحی نقشه های تاسیساتی

1-    ه- تهیه نقشه های مقدماتی و گزارش مطالعات ، این بخش شامل :

1-  تیه پلان موقعیت ، طبقات ، محوطه ، و راه های دسترسی ، بام ، نمای ساختمان ها ، برش های طولی و عرضی ، نقشه های مقدماتی ، اسکلت ، تاسیسات .

2-    تعیین مشخصات کلی مصالح مصرفی در نازک کاری ، نماسازی ، محوطه سازی .

3-    برآورد هزینه اجرای کار براساس فهرست بها و مترمربع زیر بنا و مقایسه با هزینه ساختمانی کار مشابه

2-1-2 – شرح خدمات مرحله دوم از خدمات مشاوره ، این مرحله خود شامل شش مرحله زیر است :

الف- انجام مطالعات فنی و تهیه نقشه های اجرایی ، این بخش موارد زیر را شامل می شود :

1-   انجام محاسبات فنی کارهای معماری، سازه ، تاسیسات مکانیکی ، ، الکتریکی و محوطه تهیه نقشه های اجزایی و تهیه دفترچه آنها

2-    جدوال میگردها ، پرو فیل ها ، تعداد و اندازه ی آنها

     ب- تهیه مشخصات فنی ، این بخش شامل :

1-    تعیین مشخصات فنی عمومی با ذکر مرجع صادرکننده ،تاریخ صدور ، شماره و موضوع

2-    درجه مشخصات فنی خصوصی ، دفرچه محاسبات

   ج- تهیه برآورد هزینه اجرای عملیات ، این بخش شامل :

1- تهیه متره کارهای اجرایی  پروژه و تنظیم جدول برآورد

     د- تهیه برنامه زمان بندی اجرای کار ، تهیه برنامه زمان بندی کلی اجرای کار با توجه به امکانات مالی و ماشین الات ..... صورت  می گیرد .

   ه- تهیه شناسنامه پروژه این بخش شامل مشخصات اصلی پروژه مانند زیر بنای کل ، محوطه ، هزینه اجرای عملیات ، برآورد قیمت واحد سطح ساختمان ها و محوطه و ....... است

و –  ارائه مدارک و گزارش های مرحله دوم ، شامل شناسامه پروژه ، دفترچه محاسبات فنی ، دفترچه ریز متره مقادیر ، مشخصات فنی و عمومی و خصوصی است.

2-2- نحوه ارجاع و انتخاب مشاور : 

برای تعیین مشاور در پروژه عمرانی دولتی ، دستگاه های اجرایی اسامی تعدادی از مهندسان مشاور مورد تائید سازمان مدیریت را که در دفترچه های مربوطه نام آن ها درج شده است را انتخاب و به سازمان مدیریت معرفی می کنند و تا با هماهنگی این سازمان مشاوران ذیصلاح انتخاب گردند . در حالی که پروژه های خصوصی که اجرای آنها نیاز به صدرو پروانه ساختمان از جانب شهر داری ها می باشد . کارفرما باید به مهندسان واجد صلاحیتی که از سوی سازما نظام مهندسی کشور و یا وزارت مسکن وشهر سازی برای آنها پروانه اشتغال به کار صادر گردیده مراجعه و مطالعات مرحله اول و دوم را به کمک آنها انجام دهد . در این حالت شرح خدمات مهندس مشاور برای انجام مطالعات با توافق مالک و مشاور بر اساس حداقل های تعیین شده از سوی مراجع ذیربط تعیین می گردد.  

3-2- نحوه ارجاع کار و انتخاب پیمانکار :

دستگاه های دولتی برای انتخاب مطابق ضوابط و مقررات ابلاغی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از طریق مناقصه وارد عمل می شوند .

* کار طبق مبلغ برآورد به سه دسته زیر تقسیم می شود:

الف – معاملات جزئی ، در این معامله مناقصه به این صورت است که کار پرداز دستگاه دولتی ، قیمت های مختلف را بررسی و با مسولیت خود ، کم ترین قیمت را مشخص نموده و نسبت به واگذاری اقدامی می نماید.ژ

ب- معاملات متوسط ، در این معامله کارپرداز و مسئول واحد تدارکاتی دستگاه کمترین قیمت را با مسئولیت خود تعیین نموده و پس از اخذ تایید بالاترین مقام اجرایی دستگاه و با مقامات مجاز نسبت به واگذاری اقدام می کند .

ج- معاملات عمده ، به دو طریق انتشار آگهی که به مناقصه عمومی معروف بوده و یا ارسال دعوتنامه ( مناقصه محدود ) برای پیمانکاران واجد صلاحیت و به تشخیص بالاترین مقام اجرایی دستگاه و یا مقامات مجار اقدامی می شود  .

* توجه :

در سایر بخش ها ، طبق اساسنامه شرکت وآیین نامه مصوب به وسیله هیات مدیره شرکت عمل می شود در دستگاه های دولتی زمانی که انجام مناقصه به مصلحت نباشد . دستگاه اجرایی ، توجیهی لازم را تهیه و به هیاتی سه نفره که ترکیب اعضای آن را قانون معین نموده ارائه می نماید ، که این هیات با رعایت صلاح دولت ، نحوه انجام معاملات را تعیین و اعلام می کنند و این روش به ترک تشریفات مناقصه معروف است

 از راه های متداول این روش اخذ استعلام بها از چند مجری واجد صلاحیت برای اجرای کار و تعیین معامله و انتخاب مجری است .

4-2- انواع رو ش های اجرای ( کار ) و قرار دادها :

1-4-2- روش های اجرای کار :

الف – روش پیمانی ، در این روش کارفرما مسئولیت اجرای کامل کار را بر اساس قراردادی به پیمانکار واگذار می کند و کارفرما به طور مستقیم و یا ازطیق نمانیده خود به کار پیمانکار نظارت می کند و صورت وضعیت کارهای انجام شده پس از اجرای کار و تائید دستگاه نظارت در وجه پیمانکار پرداخت می شود .

ب- روش امانی ، در این روش کارفرما ، فرد یا افرادی مورد اعتماد را انتخاب نموده و به کمک آنها نسبت به تهیه مصالح و لوازم اجرای کار اقدام می کند و مستقیماً در اجرای کار دخالت دارد .

ج- روش مدیرت پیمان ، در این روش کارفرما اجرای کار را به یک شخصت حقیقی یا حقوقی مورد تائید خود به عنوان مدیر اجرای واگذار می کند و کارفرما عوامل لازم برا ی مدیرت فنی، مالی ، اداری تدارکاتی ، پشتیبانی کار را مشخص و مسئولیت تامین آن را بر عهده مدیر اجرا واگذار می کند کارفرما راساً منابع مالی هزینه های اجرای عملیات و حق الزحمه مدیر اجرایی را به عهده دارد . مدیرت اجرا برای تامین منابع مالی هیچ مسئولیتی ندارد .

2-4-2- انواع قراردادها :

الف – قرارداد بر اساس فعارس بها ، در این نوع قرارداد ملاک دفترچه فهارس بها می باشد که در آن قیمت واحد کار ، واحد اندازه گیری مربوط از قبل مشخص شده و فقط انجام کار در حین اجرا می تواند تغییر کند .

 ب- قرارداد های بر اساس متر مربع زیر بنا، در این روش بهای کل انجام بر اساس نقشه های اجرایی تعیین می شود و در تقسیم آن به زیر بنای پروژه مورد نظر ، قیمت واحدی برای هر متر مربع زیر بنای کار مشخص می گردد و این روش بیشتر برای کارهای کوچک و با زیر بنای حداکثر دو هزار متر مربع استفاده می شود .

ج- قراردادهای بر اساس قیمت واحد انجام کار ، در این روش قرارداد بر اساس قیمت مشخص شده و برای واحد انجام کار منعقد می گرددو مبلغ کل قرارداد از حاصل ضرب قیمت تعیین شده برای انجام واحد کار در حجم کل آن کار تعیین می شود .

د- قرارداد های بر اساس قیمت مقطوع ، در این روش طبق نقشه ها و مشخصات فنی قیمتی مقطوع تعیین می گردد که پیمانکار برای هر یک از اجزای کار قیمیتی پیشنهاد می کند و قرارداد بر اساس مجموع قیمت های پیشنهادی منعقد می شود.

 * توجه :

در این روش تبدیل در نرخ پیمانکاری صورت نمی گیرد و فقط اضافه یا کسری بهای مربوط به تغییرات مشخصات فنی لحاظ می شود .

5-2- برنامه زمان بندی :

برنامه ای که در آن مشاوره ، زمان بندی کلی کارهای مورد پیمان بر حسب ماه را منعکس نموده و در اسناد و مدارک پیمان درج می نماید . پیمانکار نیز باید برنامه تفصیلی اجرای کار را پس از عقد قرارداد ، ظرف مدت یک ماه ، تسلیم مشاور یا دستگاه نظارت نماید . تا پس از اصلاح و تصویب کارفرما برای اجرا به پیمانکار ابلاغ شود .   

·       اهداف برنامه زمان بندی به شرح زیر است .

الف – اجرای پروژه با حداقل زمان ممکن و کارایی بالا

ب- تعیین میزان مصالح و تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز در طول اجرای پروژه

ج- آگاهی از نحوه پیشرفت کار و رفع موانع اجرایی

د- تامین به موقع منابع مالی.

نکته ) از جمله روش های رایج برای تهیه برنامه زمان بندی روش C.P.M و روش میله ای است .

فصل 3

متره و برآورد

1-3- تعریف متره :

اندازه گیری و تعیین مقادیر هر یک از اجزای کار بر اساس نقشه های اجرایی و محاسبه مقادیر مصالح ، تجهیزات ، ماشیت الات مورد نیاز «متره» گفته می شود.

2-3- تعریف برآورد:

محاسبه هزینه های اجرای کار کار که بر اساس مقادیر به دست آمده و هزینه های واحد مربوط به هر یک از اجزای کار صورت می گیرد « برآورد» گفته می شود .

3 -3- اهداف تهیه متره و برآورد :

1- تعیین مصالح ولوازم و تجهیزات و ماشین آلات و نیروی انسانی مورد نیاز در طول اجرای پروژه .

 2- تعیین حجم عملیات هر یک از اجزای کار

3- تعیین هزینه هر یک از اجزای کار به صورت مجزا (پی کنی ، اسکلت و .....)

4- تعیین هزینه کل اجرای پروژه

5- تعیین مبنا برای انجام هر گونه کسریا اضافه کاری

2-4- انواع متره و برآورد :

* متره و برآورد به دو صورت ریز انجام می شود :

الف – متره و برآورد بسته در این روش ، ابتدا کارها بر اساس نوع و ماهیت و  واحد های اندازه گیری در نظر گرفته شده بریا آن تفکیک می شود و سپس بر اساس مقادیر هر یک از اجزای کار ار روی نقشه های اجرایی تعیین و در جدول های مربوط درج می شود.

از ضرب این مقادیر در قیمت های واحد به هریک از اجزای کار هزینه انجام آن قسمت از کار تعیین می شود . از جمع هزینه هر یک از اجزای کار هزینه های کل کار محاسبه می شود .

ب- روش متره و برآورد باز، در این روش ابتدا کلیه مصالح لوازم ، ابزار و کار گرانفنی لازم برای اجزای هر بخش از کار محاسبه می شود و سپس قیمت های واحد هر یک از اجزای کار مورد نظر بر اساس قیمت روز مشخص و از شرب آن ها در مقادیر به دست آمده ، هزینه هر یک از از اجزای کار تعیین و از جمع آوری هزینه کل کار مورد نظر مشخص می شود.

5-2- نحوه متره و برآورد:

* برای انجام یک متره و برآورد دقیق باید و به نکات زیر توجه نمود :

1- مطالعه و بررسی کلیه نقشه های اجرایی و تفضیلی به دقت انجام شود .

2- قیمت های روز مصالح و دستمزد بررسی شود .

3- جدول ها و برگه های مورد نیاز تهیه گردد.

* متره و برآورد به چهار صورت زیر انجام می شود :

1- مترو و برآورد مقدماتی ، این کار از سوی مهندسان مشاور و بر اساس نقشه های قسمت دوم مرحله اول خدمات مشاوره صورت گرفته و تحویل کارفرما می گردد.

2- متره و برآورد اولیه ، این کار بر اساس نقشه های اجرایی و تفضیلی وقبل از شروع کار تهیه شده و مبنای برگزاری مناقصات و عقد قرار داد با پیمانکاران پروژه هاست.

3- متره و برآورد موقت ، در مقاطع زمانی معین و طول اجرای کار تهیه می شود و از سوی مسئول کارگاه و دستگاه نظارت تهیه شده و در عرف رایج کارهای ساختمانی صورت وضعیت وموقت نامیده می شود .

نکته 1) این متره مبنای پرداخت های موقت به پیمانکار است .

4-متره و برآورد قطعی ، صورت قطعی نامیده می شود و پس از اتمام کلیه کارهای اجرایی تهیه می شود . در این نوع متره باتید به غیر از نقشه های اجرایی و تفضیلی کلیه تغییرات احتمالی انجام شده خارج از نقشه ، صورت جلسه تنظیمی بین نمانیده پیمانکار و دستگاه نظارت ضمیمه برگه های متره باشد .

نکته 2) این متره مبنای تسویه حساب با پیمانکار به شمار می رود .

فصل 5

آشنایی با روند تهیه متره و فهارس بها

5-1- معرفی دفترچه فرست بها

دفترچه فهرست بها دارای بخش های زیر است :

1-    دستورالعمل کاربرد

2-    کلیات

3-    مقدمه فصل ها

4-    شرح و بهای واحد ردیف ها

5-    پیوست

نکته 1) مفاد مقدمه هر فصل مکمل کلیات هر فهرست بها می باشد .

نکته 2) در زمان تهیه برآورد اگر با کارهایی مواجه شویم که شرح آنها با فهرست بها تطبیق نکند ، شرح ردیف مناسب برای آن کار تهیه و در انتهای فصل با شماره ردیف جدید رج می شود . این ردیف را با علامت ستاره مشخص می کنیم و به عنوان ردیف ستاره دار ذکر می کنیم.

نکته 3) شرح و بهای واحد اقلام ستاره دار باید به تائید کارفرما برسد .

2-5- جدوال ریزمتره ، خلاصه متره ، مالی و تهیه آن ها

نکته 1) ریزه متره بر اساس نقشه های اجرایی ، دستورکار فرمایا دستگاه نظارت و صورت مجالس تنظیمی تهیه می شود.

نکته 2) ریزه متره باید به تائید کارفرما ، نمایندگان پیمانکار و دستگاه نظارت برسد .

نکته3) خلاصه متره به منظور دسته بندی نمدن جدول های ریزمتره و دسترسی آسان تر تهیه می گردد.

نکته 4) در تهیه متره ابتدا ریزمتره ، سپس خلاصه متره و آن گاه برگ مالی تنظیم می گردد . که کلیه صورت جلسات باید ضمیمه باشد .

3-5- برآورد تجهیز کارگاه

1-3-5 – تعریف کارگاه عبارت است از ، اقدام ها و تدارکاتی که باید به صورت موقت برای دوره اجرای انجام شود ، آغاز و انجام دادن عملیات موضوع پیمان ، طبق اسناد و مدارک پیمان مسیر شود .

2-3-5- ساختمان های پشتیبانی ، به ساختمانی گفته می شود که برای پشتیبانی عملیات اجرایی ، مورد بهره برداری قرار می گیرند ، مانند کارگاه های تاسیساتی ، آهنگری

3-3-5- تعریف ساختمانهای عمومی:، به ساختمان های گفته می شود که برای افراد مستقر در کارگاه و سرویس دادن به آنها مورد استفاده قرار می گیرد مانند نهار خانه ، دفاترکار ، درمانگاه و .......

4-3-5- تعریف ورودی کارگاه: به محل یا محلهایی از کارگاه گفته می شود که در آن آب وگاز، برق و مخابرات مورد نیاز اجرای کار از سوی کارفرما تامین و تحویل پیمانکار می شود .

5-3-5-تعریف انبار کارگاه : به محلی گفته می شود که برای نگهداری و حفاظت مصالح مورد استفاده قرار می گیرد .

6-3-5 – تعریف راه دسترسی : راهی است که یکی از راههای موجود کشور را به کارگاه متصل می کند .

7-3-5- تعریف راه سرویس : راهی است که برای دستیابی به محل اجرای عملیات احداث می شود .

8-3-5- تعریف راه ارتباطی : راهی است که معدان مصالح ، منابع آب محل قرضه ، انبار مواد منفجره و مانند آن را به طور مستقیم یافت با واسطه راه های دیگر به محل اجرای عملیات متصل می کند .

9-3-5- تعریف راه انحرافی : راهی است که برای تامین تردد وسایل نقلیه عمومی که قبلاً ازمسیر موجود انجام می شود اما به علت انجام عملیات موضوع پیمان قطع شده است احداث می شود .

10-3-5- تعریف تامین : فراهم کردن ساختمانها، تاسیسات ، ماشین آلات و روش احداث یا نصب در کارگاه ویا اجاره کردن آنها می شود

11-3-5- تعریف برچیدن کارگاه : عبارت است از جمع آوری مصالح ، تاسیسات و ساختمانهای موقت ، خارج کردن مصالح تجهیزات از کارگاه و تسطیح و تمیز کردن کارگاه طبق نظر کارفرما می باشد .

4-5- روش تهیه برآورد تجهیز کارگاه

نکته 1) هزینه مربوط به اجزاء تجهیز و برچیدن کارگاه بالحاظ نمودن هزینه بالا سری برآورد می شود .

نکته 2) هزینه حمل و نصب و استهلاک ساختمانهای پیش ساخته ، قاب فلزی و......در طول اجرای کار محاسبه شده و جزء برآورد هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه منظور می گردد.

نکته 3) برآی تامین برق ، آب ، گاز ، مخابرات و راههای کارگاه یا تامین ساختمان مسکونی ، اداری ، پشتیبانی و عمومی هزینه دربر آورد تجهیز وبر چیدن کارگاه منظور نمی شود .

نکته4 ) هزینه برق رسانی و آب رسانی تا ورودی کارگاه اگر بر عهده کارفرما نباشد هزینه آن پس از کسر هزینه های قابل برگشت در پایان کار،جزء هزینه های تجهیز و برچیدن کارگاه منظور می شود .

نکته 5) اگر احداث راه دسترسی به عهده کارفرما نباشد هزینه مربوط در برآورد در هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه پیش بینی می گردد.

نکته 6) هزینه تجهیز کارگاههایی مثل آهنگری ، نجاری ، آرماتور بندی و ..... در برآورد و تجیهز کارگاه منظور نمی شود .

نکته 7) هزینه آب و برق مصرفی کارگاه ، غذای کارمندان پیمانکار در برآورد و تجهیز منظور نمی گردد.

نکته 8) هزینه راه های انحرافی در تجهیز کارگاه منظور نمی شود .

نکته9) اگر ارتفاع نما سازی بیش از 5/3  متر باشد هزینه داربست فلزی در برآورد تجهیز کارگاه منظور نمی گردد.

نکته 10) تجهیزات و مصالح بازیافتی حاصل از برچیدن ساختمانها متعلق به پیمان کار است بجز تجهیزات انجام شده توسط کارفرما.

نکته11) اگر ساختمانهای موقت مورد نیاز کارفرما باشد ، بهای مصالح  بازیافتی با توافق طرفین بر اساس نرخ روز تعیین و وجه آن به پیمانکار می گردد.

نکته12) هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه پس از احتساب تخفیف یا اضافه پیشنهادی پیمانکار در صورت وضعیت های موقت و قطعی منظور می گردد.

5-5- برآورد مصالح پای کار

1-5-5- تعریف مصالح پای کار : به مصالحی اتلاق می شود که برای اجرای موضوع پیمان مورد نیاز باشد و با توجه به برنامه های زمانه بندی اجرای کار ، طبق مشخصات فنی توسط پیمانکار تهیه و در کارگاه بطورمرتب به شکلی انبار شود که قابل اندازه گیری و شمارش باشد .

نکته 1) هنگام ورود مصالح پای کار به کارگاه باید صورت جلسه ورود که در آن نوع ، مقدار و تاریخ ورود مشخص شده است با حضور مهندس مشاور تنظیم شود .

نکته 2) در صورت وضعیتهای موقت به منظور تقویت بنیه مالی پیمانکار 70 درصد مصالح پای کار پرداخت می شود.

نکته 3) برای پرداخت مصالح پای کار ضرایب منطقه ای ، بالاسر و پبشنهادی پیمانکار منظور می گردد.

نکته 4) تمام مصالح پای کار ، پس از منظور شدن در صورت وضعیت ، متعلق به کارفرما است و پیمانکار حق خارج کردن آن ها را از محوطه کارگاه ندارد .

نکته 5) مسئولیت حفظ و نگهداری مصالح پای کار در مدت پیمان به عهده پیمانکار است .

نکته 6) مصالح پای کار در صورت وضعیت قطعی منظور نمی شود .

نکته 7) مصالح مازاد بر مصرف موجود در کارگاه متعلق به پیمانکار است .

فصل 6

آشنایی با ضرایب مورد استفاده در برآورد

1-6- ضریب بالای سری

نکته 1) ضریب بالای سر توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام می شود .

نکته 2) مقدار این ضریب که از بودجه عمومی دولت هزینه آن پرداخت می شود سی درصد (3/1) می باشد .

نکته 3) هزینه بالاسری ، به طور کلی به دو دسته هزینه بالاسری عمومی و هزینه بالسر کار تقسیم می شود .

نکته 4) هزینه بالاسری عمومی از نوع هزینه هایی است که نمی توان آن ها را به کار مشخصی مربوط کرد مانند هزینه های درج شده در زیر:

1-4- هزینه دستمزد نیروی انسانی دفتر مرکزی

2-4- هزینه نگهدار دفتر مرکزی

3-4- هزینه آب ، برو سوخت دفتر مرکزی

4-4- هزینه ضمانت نامه شرکت در مناقصه ها

5-4- هزینه عوارض شهرداری برای دفتر مرکزی

6-4- هزینه فتوکپی و چاپ نقشه در دفتر مرکزی

7-4- هزینه بیمه کارگران و کارمندان

نکته 5) هزینه بالاسری کار از نوع هزینه های است که می توان آن را به کار مشخصی مربوط کرد مانند هزینه های درج شده در زیر :

1-5- هزینه ضمانت نامه انجام تعهدات

2-5- هزینه ضمانت نامه پیش پرداخت

3-5- هزینه مالیات

4-5- هزینه صندوق کار آموزی

5-5- سود پیمانکار

6-5- هزینه ضمانت نامه وجوه حسن اجرای کار

2-6- ضریب طبقات

نکته 1) قیمت های درج شده در فهارس بها ، برای انجام کار در طبقه همکف و در نظر گرفته شده است . چنانچه کار در طبقات بالاتر از همکف و پایین از زیر همکف انجام شود بابت هزینه حمل مصالح به طبقات مذکور و افت ناشی از حمل آن به طبقات و همچنین سختی اجرای کار ، ضریبی به نام ضریب طبقات تعلق می گیرد .

نکته 2) ضریب طبقاتی طبق رابطه زیر محاسبه می شود :

P=+ ????????????????????????

S=B0+B1 + …+ Bm + F0 + F1 + … Fn

F0 = سطح زیر بنای همکف               B0 = سطح زیر بنای طبق زیر همکف

Fn =سطح زیر بنای طبقه  ام زیر بنای طبقه همکف

 Bm=  ام زیر همکف m سطح زیر بنای طبق    

 *مثال – ضریب طبقاتی برای یک ساختمان با مشخصات زیر که دارای دو طبقه پایین تر از طبقه زیر همکف و پنج طبقه بالاتر از همکف است را محاسبه کنید:

- سطح زیر بنیا دو طبقه پایین از زیر همکف ، 200 متر مربع جمعاً 400 متر مربع

- سطح زیر بنای طبقه زیر همکف، 300 متر مربع

- سطح زیر بنای طبقه های بالای همکف ، 300 متر مربع جمعاً 1500 متر مربع

- سطح زیر بنای طبقه همکف ، 500 متر مربع

S = 500 + 1500 + 300 + 400 = 2700 m2

P = 1+ ?????????????????

 

 3-6- ضریب ارتفاع

نکته ا) اگر کار در طبقه ای که ارتفاع آن بیش از 5/3 متر است انجام شود بابت سختی اجرای عملیات و حمل ونقل و افت مصالح ناشی از ارتفاع و اجرای داربست های ضریب ارتفاع منظور می شود .

نکته 2) رابطه ضریب ارتفاع عبارت است از:

?????????????????????

H ارتفاع طبقه از تراز کف مربوطه تا تراز کف طبقه بالایی

نکته 3) در ساختمان های با سقف شیب دار ، متوسط ارتفاع خط الراس شیب و ارتفاعی که شیب آغاز می شود از تراز کف طبقه ملاک عمل می باشد .

نکته 4) در سازه های بدون سقف H  فاصله روی پی و ارتفاع تمام سازه است .

4-6- ضریب منطقه

نکته 1) سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با توجه به ویژگی های محلی و منطقه ای ایران را به مناطقی تقسیم نموده و متناسب با صعوبت کار در منطقه ضریبی به نام ضریب منطقه در نظر گرفته که برآورد هزینه کل کار ضرب می گردد.

نکته 2) قیمت های مندرج در فهرست های بها با فرض انجام کار در مرکز کشور محاسبه گردیده اند .

5-6- ضریب پیشنهادی پیمانکار ( ضریب پیما ن )

نکته 1) حاصل تقسیم مبلغ پیشنهادی پیمانکار به مبلغ برآورد اولیه هزینه انجام کار ، ضریب پیشنهادی پیمانکار و یا ضریب پیمان نامیده می شود که در کلیه در صورت وضعیت های مو قت و قطعی اعمال می گردد.

نکته 2) اگر ضریف کوچک تر از یک باشد پیمانکار تخفیف (MINUS) داده است و اگر ضریب پیمان بزرگتر از یک باشد پیمانکار افزایش ( PLUS) داده است .

فصل 7

آشنایی با عناوین ، ضوابط و  مقررات مالی جاری در اجرای پروژه های ساختمانی

1-7- تضمین حسن انجام تعهدات

در زمان مبادله پیمان ، پیمانکار جهت تضمین انجام تعهدات ناشی از پیمان بادی ضمانت نامه ای معادل پنج درصد مبلغ اولیه پیمان صادر شده از بانک مورد قبول کارفرما را تسلیم کارفرما نماید.

نکته 1) ضمانت نامه تا یک ماه پس از تاریخ تحویل موقت معتبر است .

نکته 2) ضمانت نامه پس از تصویب صورت مجلس تحویل موقت در صورت نداشتن بدهی پیمانکار آزاد می شود.

 2-7- تضمین حسن انجام کار

نکته 1) از مبلغ هر پرداخت با پیمانکار معادیل ده دردصد به عنوان تضمین حسن انجام کار توسط کارفرما کسر می گردد.

نکته 2) نصف مبلغ پس از تصویب صورت وضعیت قطعی و نصف دیگر آن پس از تحویل قطعی به پیمانکار مسترد می گردد.

3-7- پیش پرداخت و کسورات قانونی

نکته 1) پیش پرداخت به منظور تقویت بنیه مالی پیمانکار پرداخت می شود .

نکته 2) کسورات قانونی که توسط کارفرما کسر می گردد عبارتند از : مالیات ، حق بیمه ، صندوق کارآموزی ، سپرده حسن انجام کار .

4-7- تحویل موقت و دوران تضمین

نکته 1) تقاضای  تحویل موقت توسط پیمانکار از مشاور صورت می گیرد

نکته2) تقاضای تشکیل کمسیون تحویل موقت توسط مشاور از کارفرما صورت        می گیرد

نکته3) کارفرما ، تاریخ و محل تشکیل کمیسیون تحویل موقت را به اطلاع مشاور و پیمانکار می رساند .

نکته 4) دوران تضمین ، دورانی است که پیمکانکار حسن انجام عملیات موضوع پیمان را از تاریخ تحویل موقت به مدت زمانی که در مفاد پیمان آمده است تضمین می کند .

نکته 5) دوران تضمین برای کارهای ابنیه معمولاً یک سال است.

نکته 6) هزینه های حفاظت و نگهداری کارهای تحویل موقت شده در دوره تضمین به عهده کارفرما است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد